“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

Rots in branding bij problemen

05 jul, 2010 | 2010-2015
9,5
Klanten vertellen

1419 beoordelingen

Rots in branding bij problemen

door Gep Leeflang, zaterdag 03 juli 2010

APELDOORN – Deze week werd Eindesamenwonen.nl gelanceerd, volgende week volgt Scheidingswijzer.nl. Wie hulp nodig heeft bij problemen kan terecht bij de Nationale AdviesBalie.

Vision Park, Apeldoorn. In opperste concentratie luistert een medewerkervan De Nationale Adviesbalie naar het relaas van een beller. Die heeft een arbeidsprobleem en zit te springen om advies. De medewerker tuurt naar zijn beeldscherm en lepelt alle relevante informatie op. Gratis.

Het callcenter aan de Oude Apeldoornseweg vormt samen met een serie internetsites de spil van De Nationale Adviesbalie. Vrijwel alles draaitbij het veertienkoppige bedrijf om familierecht en arbeidsrecht.

De namen van de sites spreken voor zich: AlimentatieWijzer.nl, ErfWijzer.nl, Ontslag-Krijgen.nl, GripopOntslag.nl, Ontslag-als-Ambtenaar.nl, ScheidingsWijzer.nl, Echtscheiding-Wijzer.nlen EindeSamenwonen.nl. Stuk voor stuk gaan ze over onderwerpen waar je niet vrolijk van wordt. Tegelijk is het echter een ‘mooi gebied’, vindt directeur Eric Coppens, want buitengewoon relevant. ,,Vanuit maatschappelijke betrokkenheid kunnen wij hiermee echt iets betekenen.”

De Nationale Adviesbalie ontwikkelt de informatieve sites en heeft bovendien een professioneel callcenter in huis. ,,Heb je een hulpvraag, dan kun je hier terecht. Wij rekenen daar niets voor”, zegt hij. ,,Pas zodra je aangeeft dat je een advocaat wilt, verdienen wij aan het doorverwijzen. We hebben een uitgebreid netwerk aan gespecialiseerde advocaten.”

,,Voordat je naar een advocaat stapt moet je eerst een flinke drempel over”, weet Coppens. ,,De teller begint immers meteen te tikken. Het isprettiger als je je eerst helemaal kunt inlezen.” Neem de ondernemer die vanwege de crisis van een medewerker af wil. ,,Via Gripopontslag kandie zelf uitrekenen wat het kost om dat via een UWV-aanvraag te doen, of dat het goedkoper is via de kantonrechter of door het in der minne teregelen. Het is een vreselijk onderwerp waar iemand in het midden- en kleinbedrijf niet veel ervaring mee heeft, waardoor het prettig is als hij via zo’n site aan de hand wordt genomen.”

Wie zich laat doorverwijzen naar een advocaat, heeft de vrijheid om daaral dan niet mee in zee te gaan. ,,Eén op de twee wordt daadwerkelijk klant van dat kantoor”, zegt Coppens. ,,Per duizend bezoekers op een site houden we op die manier één klant over. In een doorsnee maand hebben we 150.000 bezoekers.”

Niet alle aanvragen worden overigens doorgestuurd. Tachtig procent is daarvoor niet serieus genoeg. ,,Wij checken zo’n aanvraag eerst. We hebben onze mensen op het hart gedrukt dat ze zich niet moeten laten verleiden om helemaal mee te gaan in het verhaal van een klant. Daar heeft niemand iets aan. Er gaat vaak een heleboel ellende achter zo’n gesprek schuil. Niet voor niets worden sommige berichten om drie uur ’s nachts naar ons gestuurd”, zegt Coppens.

De Nationale Adviesbalie heeft ook een aantal financiële sites. Vooralsnog blijft de focus echter liggen op het familierecht en arbeidsrecht.

,,Op die gebieden hebben we een voorsprong op alle anderen”, zegt Coppens. ,,Dat willen we zo houden en die positie willen we uitbouwen. We willen doorbouwen met deze sites.”

Bron: de Stentor